sobota, 15 listopada 2014

PRZEKLEŃSTWA NIEWINNOŚCI - WĘDRUJĄCA KSIĄŻKA 2014

   


   Przekleństwa niewinności, zarówno film jak i książka chodziły za mną od dawna. Przecież debiutancka ekranizacja tej klasyki przyniosła Sofii Coppoli popularność i rozpoczęła jej karierę, Przekleństwa... były więc pozycją obowiązkową, która znalazła się na mojej osobistej liście obowiązkowych lektur, czyli książek, które każdy szanujący się człowiek powinien przeczytać. Według mnie oczywiście ;)

   Powieść opowiada o pięciu siostrach Lisbon i obserwujących ich od lat, zafascynowanych ich życiem, chłopakach. Narratorem jest jeden z chłopców i, poprawcie mnie jeżeli tego nie zauważałam, ale w ciągu całej akcji nie dowiadujemy się jak ma na imię. Historia zaczyna się od opowieści o samobójstwie najmłodszej z Lisbonek, Ceclili, ponieważ to właśnie ono zapoczątkowuje serię dalszych wydarzeń. Razem z chłopcami wkraczamy w tajemniczy świat pięknych dziewcząt Lisbon.

   Pan Eugenides ma cudowny styl pisania, który zachwycił mnie już od pierwszej strony. Powieść ma dzięki temu delikatny, charakterystyczny wydźwięk, który idealnie wprowadza nas w świat dziewcząt i chłopców z ich sąsiedztwa. Cała opowieść ma formę pewnego rodzaju reportażu, relacji z przeszłości, ale mimo tego nie nudzi. Mimo dość ciężkiej, depresyjnej tematyki autor wprowadza nastrój, który zaciekawił mnie i zachęcał do dalszego czytania. Jakie tajemnice skrywa dom Lisbonów? Jakie tak naprawdę są dziewczęta, bo przecież nie tymi wyidealizowanymi wyobrażeniami chłopców.

   Będę szczera, książka podejmuje bardzo trudne tematy i nie jest odpowiednia dla każdego czytelnika. Ale wydaje mi się, że od liceum można już ją spokojnie czytać, a nawet powinno się. Powieść Eugenidesa daje inne spojrzenie na tak idealizowany w polskiej społeczności (i nie tylko) słynny american dream. Dobrze uczące się, piękne dziewczęta w pastelowych sukienkach, przystojni i szarmanccy chłopcy, dobrobyt i szczęśliwe rodziny, w których nie znajdziemy kłótni czy większych problemów. Ale przecież wszyscy, na całym świecie, jesteśmy tylko ludźmi. I niczym się od siebie nie różnimy.

    Jak pewnie niektórzy już zdążyli się zorientować, książka ta jest moim wyborem do akcji Wędrująca książka. Mi się spodobała, mimo że nie była najlepszą lekturą mojego życia to jakieś przemyślenia wprowadziła :) Mam nadzieję, że będzie tak też w przypadku innych uczestniczek akcji :*


Trzymajcie się ciepło :*

1 komentarz:

  1. Słyszałam o niej naprawdę wiele różnych opinii. Cieszę się, że będę mogła przekonać się na własnej skórze. :)

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.