wtorek, 28 kwietnia 2015

FOLWARK ZWIERZĘCY - GEORGE ORWELL

★★★★★★★★★★

   
Znalezione obrazy dla zapytania animal farm quote
  
   Folwark zwierzęcy przeczytałam kilka dni temu tylko ze względów maturalnych (niedługo to słowo trafi do mojego słownika słów zakazanych grr) i szczerze żałuję, że nie zrobiłam tego wcześniej. Orwell napisał genialną satyrę na rewolucję w Rosji i komunizm, perfekcyjnie dobierając bohaterów, przypisując im odpowiednie role i zależności między konkretnymi jednostkami. 

Wszystkie zwierzęta są równe, ale niektóre są równiejsze od innych.

    Autor wybrał ciekawą, ale w tamtych czasach jedyną koncepcję - bohaterami krytykującej Rosję książki są zwierzęta żyjące w gospodarstwie pana Jonesa.  Ogólne niezadowolenie doprowadza do rewolucji, którą kierują świnie. Zwierzęta zaczynają żyć na folwarku samodzielnie - zajmują się uprawą roli, rozdzielają pożywienie, spisane zostają ogólne zasady. Najważniejsza z nich - wszystko, co chodzi na dwóch nogach, jest wrogiem.

   Książka, mimo symbolicznego odwołania  i tak nie została wydana w 1943 (co jest dość oczywiste - mimo że bohaterami są zwierzęta i mają miejsce wydarzenia odrealnione to nawiązania do Rosji są zauważalne już od pierwszego rozdziału). Pozycja tak perfekcyjnie i sprytnie ukazuje zabiegi komunistycznej ideologii, że powinna być obowiązkową lekturą już od gimnazjum - na polskim czy historii (według mnie bez różnicy), szczególnie, że jej przeczytanie zajmuję jeden dzień.  Jednak jak sam Orwell wspomina - Folwark jest nie tylko krytyką rosyjskiej rewolucji, ale idei rewolucji samej w sobie.

   Książka jest pozycją obowiązkową dla każdego, myślę że już od 2, 3 klasy gimnazjum i mimo wszystko jestem bardzo zdziwiona, że nie jest zalecana w szkołach. :( (a może tylko w mojej). Jeżeli w tym roku zdajesz maturę tak jak ja, to masz jeszcze kilka dni na jej przeczytanie, serdecznie polecam ;) 

    Czytaliście? Dajcie znać w komentarzach i trzymajcie się ciepło :*

5 komentarzy:

  1. Jest to jedna z pozycji na moje liście must read, od dawna. Wiem, że się nie zawiodę. Nie wiem, czytałaś Rok 1984 ? Też godny polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam te książkę! Wygrzebałam ją na strychu, przeczytałam i osłupiałam. Dla mnie geniusz. Teraz na półce czeka "Rok 1984" :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze :( Moja mama już bardzo dawno mi polecała, koniecznie muszę po nią sięgnąć!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak byłam w gimnazjum czytałam tę książkę właśnie jako lekturę. Jedna tych lektur, które naprawdę warto przeczytać i które chce się czytać. Naprawdę, bardzo mi się podobała. Może nie za bardzo przepadam za zwierzętami, ale to jakie postaci (i jak dobrze) symbolizowały, wynagradza wszytko. Jedyną wadą był wstęp, który z tego co pamiętam, był długości połowy książki, wiem że trudno było mi przez niego przebrnąć. Ale jak już to zrobiłam, byłam zachwycona. Chociaż.... "zachwycona" to chyba niezbyt dobre słowo określające tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam jakiś czas temu i jestem pod mega ogromnym wrażeniem jakim cudem Orwell w tak krótkiej książeczce tak dosadnie przedstawił mechanizmy i absurdy totalitaryzmu. Nie spodziewałam się, że książka zrobi na mnie takie wrażenie!

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.